گروه سنگ نوردی شهرستان دیواندره

همه برای دیواره، دیواره برای همه

گروه سنگ نوردی شهرستان دیواندره

همه برای دیواره، دیواره برای همه

روند پیشرفت در سنگنوردی

روند پیشرفت در سنگنوردی


خوب این روز ها فقط دادن روش تمرین اهمیت نداره بلکه هر کس باید سطح توقع منطقی از کاری که انجام میده داشته باشه به صورت کلی اینجا به این موضوع میپردازیم که چقدر طول میکشه که یک فرد در سنگنوردی (تا حدودی با گرایش شرایط ایران)چگونه پیشرفت میکنه.


اول باید بدونید که سنگنوردی یک ورزش جوونه البته به این معنی نیست وقتی یک ورزش کهنه سال شد دیگه مسیر های 5.17 کسی تاپ کنه .
 

 

 

بقیه در ادامه مطلب حتما بخوانید

سنگنوردی به اعتقاد خیلی ها به مرزهای قدرت خودش رسیده البته به این معنی نیست که از این بیشتر پیشرفت نمیکنه بلکه روند رشد کند تر میشه و مثل دهه های اخیر دیگه نمیشه انتظار داشت که سنگنوردان 10 ها درجه به سطح کارشون اضافه بشه در سالهای دور بیشتر سنگنوردان در دیواره ها بودند بو کلا کسی انتظار خاصی از این ورزش نداشت و سطح کارها درکل دنیا حول 5.10 و 5.11 میگشت و بعد از قوی ترین هایی که مرز ها را شکسته بودند در 5.12 به سر میبردند ولی با ظهور افرادی چون جان گیل و بعد از اون برای مثال ولف گانگ گولیچ سنگنوردی کلا تغییر چهره داد.

ولی بحث اینجاست که شما به عنوان سنگنورد چقدر باید تمرین کنید و چقدر میتونید پیشرفت کنید و چقدر انتظار نسبت به کارتون داشته باشید؟

یک حقیقتی هست که بسیاری از سنگنوردهای بزرگی که میشناسید در جهان تمرینات سنگ را بیشتر از 4 روز در هفته به صورت اختصاصی انجام نمیدن و حدود 8 تا 9 ساعت تمرین میکنند در هفته و این به دلیل اینه که هنوز این ورزش حرفه ای نشده ولی خیلی وقت ها بدون تغذیه و یک زندگی تنظیم شده برای سنگنوردی نمیشه بیشتر از اینهم جلو رفت .

برای یک همچین تمرینی ( 3 روز در هفته تمرین و یک روزم طبیعت فقط صعود) نقش امکانات خیلی مهمه و اینکه شما بتونید به صورت بهینه تمرین کنید خیلی ازسنگنوردان ما فقط از امکانات استفاده میکنند و واقعیت اینه که هیچ تمرین خاصی تا به حال برای خودشون طراحی نکردند اونها صعود میکنند و بازی صعود میکنند و بعد بولدر هم کار میکنند! به همین سادگی ! خوب به همین دلیل ما هنوز نمیتونیم بگیم کسی را داریم که تمام مسیر های 5.13a تا 5.13c را بتونه تاپ کنه چون اصلا هدف گذاری برای این موضوع نشده و حالا اگر شما هم جزو افرادی هستید که امکانات بهتری نسبت به بقیه دارید میتونید از همین روش برای کسب مقام در ایران استفاده کنید ولی اگر به دنبال پیشرفت بهتر و ایجاد استاندارد های جدید هستید باید برنامه ریزی کنید برای تمرینی که در بالا اشاره کردم یک فاکتور بازدهی وجود داره اونم تعداد حرکاتی که در 2 ساعت تمرینتون میزنید. برای مثال 100 حرکت در 2 ساعت کار کردم که یک بازدهی متوسط میتونه باشه.

استعداد های بدنی برای صعود های بالا تر از 5.13a  خودشو خیلی نشون میده ولی بیشتر شما با تمرین میتونید به این سطح برسید.

سنگنوردی یعنی تعادل. شما باید بین قدرت تکنیک و ذهنیتتون یک تعادل ایجاد کنید صرفا با بالا بردن قدرت شما هیچ کاری از پیش نمیبرید هرچند که خیلی مهمه . شما باید تمرینات خودتونو روی یک کاغذ بنویسید و طبق اونها پله پله جلو برید(در ابتدا فقط یاد گرفتن اینکه تمرینات را بتونید دنبال کنید مهمه نه کیفیت تمرین) و بعد از اون باید روی ذهنیت و تکنیک کار بیشتری کنید شاید فکر کنید مسیله مهمی نیست ولی وقتی اعصاب و عضله شما به صورت هماهنگ با هم کار کنه به صورت معجزه آسایی سطح کارتون افزایش پیدا میکنه بدونه اینکه قدرتون زیاد شده باشه , حتما یک مسیر در طبیعت پیدا کنید و به عنوان هدف قرار بدید و هر هفته (باید ترجیحا نزدیکتون باشه) روی اون تلاش کنید و روی تمام اجزای درگیر بدن هنگام صعود تمرکز داشته باشید سعی کنید بهینه صعود کنید . جایی استراحت کنید که نیازی جایی سریع تر برید که سختر است(به هیچ وجه عجله نباید کنید) حتما باید روی مسیر بدونید حرکت بعدی چیه(مسیر خونی دقیق) قبل از هر صعود تمام مسیر را به صورت ذهنی و با آخرین آموزه هایی که داشتید مرور کنید . شاید مسیر را حالا حالاها تاپ نکنید ولی پیشرفت را به زودی حس خواهید کرد.

مساله دیگه اینه که اگر از بازده تمرین بالایی برخوردارید(بازده به سبک تعداد حرکت) سعی نکنید تعداد تمریناتتون را در هفته افزایش بدید . بدن شما به استراحت نیاز داره هیچ رابطه مستقیمی بین نمودار تمرین بیشتر پیشرفت بیشتر وجود نداره این نمودار خیلی سریع در هم میشکنه .

در یک فصل تمرینی که هدف گذاری کردید اصلا از افت بدنیتون ناراحت نشید در هر دوره تمرین فرد ابتدا به اوج میره و بعد شروع به افت میکنه و بعد از چند وقت دوباره تقویت میشه . هر روز تمرینتون را روی کاغذ بنویسید ,, نقص هاتون را پیدا کنید و روی کاغذ بنویسید تا برای دور تمرین بعدی روی اونها کار کنید ذهن خلاقی داشته باشید تمریناتی که دیگران انجام میدن را نگاه کنید ولی دقیقا آنهارا انجام ندید شما نیاز دارید تا نسبت به نیاز خودتون و شرایط خودتون تمرین طراحی کنید.

اگر برای مسابقه تمرین میکنید از هیچ مسابقه ای نترسید و از افتادن به اندازه صعود و تاپ کردن لذت ببرید شکست هم مثله پیروزی یک پله برای بالا رفتن شاید مجبور باشید 10 پله شکست را قبل از رسیدن به یک پیروزی سپری کنید هرگز ناراحت نشی(در کشور ما واقعا نمیشه هیچ وقت درست اظهار نظر کردچون شرایط ورزش هیچ شباهتی به ورزش نداره ولی این مسیله نباید باعث توجیح کردن شکستاتون بشه ) شما شکست میخورید ولی باید برای حرکت بعدی خودتون را آماده کنید.

هیچ رازی در پیشرفت نیست شما کارهایی که قرار است انجام دید و کارهایی که انجام دادید(در دوره تمرینی) را روی کاغذ بیارید بعد متوجه میشید چقدر زحمت کشیدید معمولا وشاید در اکثر مواقع احساس آدم ها راجب آمار اشتباه میکنه هیچ وقت بدونه داشتن آماری روی کاغذ احضار نظر نکنید.

در آخر سعی کنید اول از کاری که میکنید لذت ببرید و از لحاظ شخصیتی خودتون را در اونکار تقویت کنید سنگنوردی وقت زیادی در زندگی از شما میگیره پس تبدیل به یک مسیر و روش زندگی برای شما میشه سعی کنید اول سطح کیفی این سطح زندگی را بالا ببرید تا همیشه از اون لذت ببرید و از اون زده نشید چون بخشی از زندگیتون را از دست خواهید داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد